mandag 1. juni 2009

BLOGGBØNN

***


Kjære far i høye himmel, hør mitt hjertes stille bønn.
Aldri som jeg vil, bare som du vil.
Jeg kjenner dine ord.

Og dersom det blir i tråd med din oversikt over de store sammenhenger, kjære Gud, så la oksene vinne i Pamplona i år.

Jeg kjenner til at mennesker er mye mer verdt i dine øyne enn både fe og planter.
Okseløpet er likevel dyreplageri og ondskap.
Jeg vet du er enig.

Oksene har ikke bedt om dette.
Deltakelsen er frivillig.
For menneskene.

Dersom din vrede aller nådigst kunne ramme dem, både i okseløpet og i selve den skamløse tyrefekterarena, så ville jeg bli takknemlig, og full i nytt håp om ditt snarlig kommende fredsrike.

For menneskene ødelegger nå jorda, og alt som lever på den.
Menneskene frykter ikke lenger din mektige harme.
Som vi alle burde.

Havet stiger, sola steiker, og menneskene håner skaperverket.

Og dersom døden blir i strengeste laget, nåde over nåde som du jo alltid har min Herre, så vil streng tukt uten dødsfall også tas i mot med hjertelig lovsang og takk.

Vi kan jo ikke omvende oss dersom vi er døde.
Jeg forstår det, og vi kan ikke alltid få det slik som vi ønsker.

Du vet alltid best.
I all evighet.

Amen.



***









Blogglisten

10 kommentarer:

Nemo sa...

Jeg har alltid heiet på oksen. Desverre er jo oddsene meget dårlige, og det er jo med vilje.

Mot? Ære? Kultur? None of the above.

Admiral_Gringo sa...

Det kan se håpløst ut for at rettferdigheten skal skje fyldest, men for Gud er alt mulig.

Bønn blir sterkere, jo flere som ber.

Nemo sa...

Jeg har ingen tro på at bønner generellt representerer noen som helst form for godhet eller rettferdighet, fordi mennesket ikke er definert av slike atributter.

Pessimistisk? Snarere basert på empiri.

Nå kom jeg i hu Amos Keppler som raver mot sivilisasjonen. Det er en misoppfattelse. Det er den sterke kulturelle tvang som er fienden. Det frie mennesket kan heve seg over slikt, men tvangskultur - som finnes i de fleste samfunn enten skjult eller opp i dagen er det største problemet.

Admiral_Gringo sa...

Å jeg satser nå helst på alkoholens trøst og Vårherre jeg da.
I omvendt rekkefølge :)

Anonym sa...

Supert innlegg...

synes ei som leser bloggen fast :)

Montag sa...

Hehe. Om jeg trodde på en allmektig gud, ville jeg bedt. Vi er ganske riktig i ferd med å ødelegge livet på jorda. Slik det ser ut nå vil vi avslutte det hele med å begå kollektivt selvmord.

Skam på dem som deltar i og støtter opp om okseløp og tyrefekting. Mennesker som finner andre skapningers lidelse og død underholdende har jeg ingen respekt for. Ikke sympati heller, om oksene skulle klare å påføre dem skade.

Admiral_Gringo sa...

Be med meg, så skal dere se at styrken i Herrens tukt har saft og kraft :)

Alt er mulig for Gud.

Barbie`s hometown sa...

Jeg vil be meddeg! Gud hører bønn. Alt er mulg for Ham.

Admiral_Gringo sa...

Det er bra. Be med meg.
Jo flere jo bedre.
Gud hører på.

Canute sa...

YO_)))