torsdag 4. oktober 2007

ELDREOMSORGEN: HVORDAN GÅ FREM VED KLAGESAKER?


Hvordan gå frem ved kritikkverdige forhold i eldreomsorgen?

1. Alle seriøse kommuner har rutiner for registrering av mishagsytringer. Helst med egne skjema til dette som Stavanger Kommune har.

2. Uansett eventuelt "voksent" snerpete drag om munnen og total mangel på humor: politikere som ikke har slike rutiner på plass i sine kommuner er umodne og uansvarlige og bryter loven.

3. Mishagsytringer skal registreres av personalet på jobb på den aktuelle institusjon som du er misfornøyd med noe hos. Mishagsytringen skal deretter sendes oppover i kommunens administrasjon uten at du som klager skal insistère på dette. Fungerer ikke dette bør psykopat-alarmen gå, og du bør mistenke trenèring. Men årsaken kan også være administrativ inkompetanse. Husk også at en person som aldri smiler og spøker kan være like inkompetent eller maktsyk som mennesker med humor.

4. Dersom personalet på den aktuelle institusjonen ser ut som spørsmålstegn når du sier at du vil registrere en skriftlig mishagsytring, er dette ett uttrykk for grov tjenesteforsømmelse i kommunens ledelse og administrasjon. Motstå fristelsen til å tyne den første du ser, for ansvaret ligger på administrativt hold. Dette skal personalet vite, men mange ledere i kommunene foretrekker trenèring som metode for problemløsing. Slike ledere foretrekker at deres undersåtter er uvitende om lov og rett.

5. Alle skift har en ansvarlig leder som du kan insistère på å snakke med. Men dette kan medføre at du må vente lenge, til vedkommende har tid til deg og klagen din. Kvelds-og-nattskiftene vil videre ofte ikke kunne svare så fyldig på dine spørsmål heller. Legevisitter og pleieplaner blir gjerne gjennomført på dagtid. Hvis du virkelig ønsker kommunikasjon, og ikke bare å piske vaskehjelpen på institusjonen for å føle deg litt bedre, anbefales det å be om ett møte på dagtid med avdelingsleder og primærkontakt. Har ikke pasienten noen primærkontakt er dette en grunn til klage i seg selv.

6. Følg opp klagesaken. Still spørsmål om utviklingen i saken. Spør om på hvem sitt kontor saken nå befinner seg, og ring dette kontoret. Pisk administrasjonen, og overlat det til administrasjonen å eventuelt piske videre nedover på personalet i institusjonen. Jeg repetèrer: motstå fristelsen til å skjelle ut en eller annen tilfeldig tenåring på sommerjobb som tørker støv i gangene. Dette ødelegger din cred som klager fullstendig. Da blir du bare oppfattet som ett hovent overklasse-svin.

7. Ved mistanke om trenèring så kom med antydninger om å ta med saken til media. Dette gjør ofte underverker. Antydninger fungerer langt bedre enn utilslørte trussler. Og som med atomvåpen, er det ofte bedre å bruke media som riset bak speilet, enn faktisk å ta "våpenet" i bruk. Når saken først er sluppet i media vil ofte helsevesenet gå i skyttergravene og benekte alle feil.




Ingen kommentarer: