tirsdag 25. september 2007

SANDNES MOONING


Sandnes Kommune er slik jeg ser det en svært dårlig arbeidgiver.
Det er min mening at topplederne i kommunen dekker over mobbing og trakassering mot ansatte fra kommunale mellomledere.

Mange graverende personalsaker er nå under oppseiling.
Når sakene nå er klarert med advokat som juridisk holdbare, er det ikke noen grunn til å frykte injuriesøksmål fra Sandnes Kommune lenger.

Alt for lenge har de ansatte i Sandnes Kommune måttet tåle å arbeide i ett klima av frykt.
Det gleder meg at denne personalpolitikken snart vil måtte tåle medias søkelys.


Og ett lite vakkert syn vil det bli.
Mange knekkede arbeidsfolk ligger nede nå.


Det er undertegnedes oppfatning at det å støtte kommunalt maktmisbruk er misforstått sosialisme.
Særlig siden det er en Høirekommune vi snakker om, med utstrakt samrøre mellom business og offentlig myndighet.

Vi snakker om inngifte og galopperende inhabilitet.
Og ett system hvor medlemskap i rett losje eller menighet betyr alt for hvem som skal inn i varmen eller fryses ut.

Min samvittighet tillater meg ikke annet, ut i fra det jeg med sikkerhet vet, enn å advare alle mot å ta stillinger i Sandnes Kommune generelt.
Og jeg advarer mot å ta stillinger på Rovik Bo-og-Aktivitetssenter Sone Øst spesielt.

På den såkalte Roviksheimen gjennomføres hvert år medarbeiderundersøkelser hvor de "fornøyde" ansatte skal få ytre seg anonymt til rådmannen om hvordan de oppfatter sin situasjon.

Sannheten er at ingen likevel er anonyme.
Siden alle skal skrive sin stillingsprosent ned på undersøkelsen, og ingen stillingsprosent på Roviksheimen er lik, kunne like gjerne disse undersøkelsene vært underskrevet med navn og adresse.

Hvor gjerne jeg enn skulle ønske at slikt lederskap tilhørte historiens skraphaug, så vet jeg at det er uendelig langt fram ennå.
Men skritt for skritt kan vi vinne.

Vi må aldri gi opp.


31 kommentarer:

Anonym sa...

Nei, man må ikke gi opp nei

Admiral_Gringo sa...

Det nermer seg faktisk en Sandnes-versjon av oppgjøret i OK Corral nå.

Det blir en saftig batalje.
Og Gringo rapporterer

Admiral_Gringo sa...

Innlegget er en kopi av ett innlegg først lagt ut på VG-Bloggen.

Siden jeg ikke er sikker på nettopp denne avisens upartiskhet i interessekampen som står mellom arbeidstakerne og arbeidsgiverne, så tok jeg en sikkerhetskopi på denne langt "tryggere" bloggen.

VGB har den senere tid hatt utstrakt moderator-virksomhet.
Særlig mot bloggere fra venstre kant.

Endel interessante kommentarer har kommet på VGB-innlegget.
De er verd å få med seg.

http://www.vgb.no/14921/perma/248181

Klikk deg inn og se selv.

Anonym sa...

Jeg må si det er beundringsverdig at du oppfordrer andre til å stå frem med sine opplevelser, mens jeg får inntrykket av at du vil skjule deg bak alle som står frem. Store deler av bloggen oppfatter jeg som en vann på mølla effekt der du gjentar deg selv med at "snø ballen er begynnt å rulle" og "nå skjer ting". Ja HVA er det som skjer egentli?Dersom du fortsatt jobber i Sandnes kommune synes jeg du burde finne deg en ny og bedre arbeidsplass dersom du er så misfornøyd. Du sliter deg selv ut med å bruke uhorvelig store mengder energi på forsøke å provosere så finn deg en annen jobb - dersom du ennda jobber for kommunen du er så missfornøyd med. Jeg har også ett spørsmål; Hvor har det blitt av linken som het"Å jobbe på Rovik"? kunne vært spennende og sett denne.Lykke til med saken videre.... Å når Gringo ikke signerer med navn så gjør ikke jeg det heller...!

Admiral_Gringo sa...

Takker for lang kommentar.
Jeg skal svare så godt jeg kan, punkt for punkt.

Jeg har som policy å ikke sensurere en eneste kommentar, og har til dags dato ikke gjordt det heller.
Men bloggportalen VGB har vært "mekanisk" upålitelig etter noen tekniske omlegginger i sommer, og sliter litt ennå med disse "barnesykdommene" det er snakk om.

Derfor kan det hende kommentarer forsvinner i det store intet, men det er altså ikke jeg som sensurerer meningsmotstandere.

Jeg tror ikke på sensur, men forsøker heller å få mennesker til å se verden med mine øyne.
Jeg kjemper med ord, aldri med maktbruk.

Jeg ser på sletting av motstanderes kommentarer som en uting, ja som maktmisbruk og diktatur.

Dagfinn Høybråten fikk forresten ett av innleggene mine på VGB slettet, så folk har forskjellig filosofi og innebygget demokratisk sinnelag i sjelen.

Ellers jobber jeg ikke i Sandnes Kommune, og har vanskelig for å skjønne at noen kan holde det ut å jobbe der.
Men det er vel som med mishandling i ekteskapet: offeret mister all selvtillit, og tror at ingenting kan bli til det bedre.

Denne saken kommer til å bli en stor "snakkis" når den kommer ut i media, og da kan media selv gjøre jobben.
Siden vi fortsatt ikke er kommet i rettsalen, synes jeg det vil være ustrategisk å være for spesifikk i mine uttalelser.
VG er dessuten en avis som ikke setter arbeiderklassens interesser særlig høyt, så jeg ville ikke provosère redaksjonen i VG til å slette bloggen min.
Best å være diplomatisk og tilbakeholden iblandt.

Jeg "gjemmer meg" sier du, og kanskje du har rett i det.
Men denne kampen er egentlig ikke *min* kamp.

Jeg bare hjelper til som opproper, fordi jeg hater maktmisbruk og mobbing.
Jeg hater sparking nedover, og ville vise ofrene at de ikke, som mange av de knekkede arbeiderne desverre trodde, var helt alene med å ha hatt opplevelsen av å bli knust i kverna.

Før brukte man løpesedler og plakater, i År 2007 bruker man blogg.

Hvordan skal eldreomsorgen kunne møte utfordringene fremtiden bringer med seg, og vi skal trampes på og knuses av vårt eget lederskap?

Er jeg forræderen her?
Er makt alltid rett?

Jeg vil si de mobbende lederne er forræderne her, som har sveket helsevesenet, sin kommune, og sin Gud.

Anonym sa...

og når kommer denne sannheten frem da?????

Når er det denne rettsaken kommer da???

Admiral_Gringo sa...

Dette er ikke en sak for utålmodige mennesker.
Prosessen startet for over 3 år siden, og vi er "klar" kanskje uti sommeren neste år.

Ting tar tid, og vi gjør våre disposisjoner i den takten som tjener vår egen sak.
Mange har ventet i årevis på rettferdighet, og trodde aldri noe ville skje.
Mange trodde de sto helt alene.
Andre bare orket ikke mer.

Vi har det ikke travelt.
Spilleregler må følges.

Anonym sa...

Til Olga Olsen.

Vi lever i ett demokratisk land, blogg fugerer som en avis, det vil si her kan du skrive det en har opplevet uten å bli hakket på eller få sparken fra arbeidsplassen. dette kalles ytringsfrihet...
Jeg vil takke ham/henne for at denne bloggen er her, så alle kan få skrive om sin sak, eller støtte dem som har en sak eller hatt en sak som de ikke kommer så langt med pga kommunen bruker sin styringsrett..så disse menneske blir behandlet med stor urettferdigheten,,,ja tenk Olga Olsen det finnes. Heldige deg som ikke har opplevd noe som er urettferdig på din arb-plass. For dette finnes....spesielt på komunalt basis og rettet mot Rovik..

mvh anonym

Anonym sa...

Ja jeg er heldig som ikke har opplevd noe av det som blir beskrevet her på bloggen, enda jeg jo jobber på samme arbeidsplass!

Uansett hvilke arbeidsplass en er på så vil det være noen som føler seg urettferdig behandlet eller som føler at de ikke blir behandlet slik de føler behov for.
Men da spør jeg: hva har disse personene gjort selv for at det skal blir slik? Ja for i de fleste tilfellene så skal det to personer til for å skape en konflikt. Og ikke tror jeg at den andre parten er så uskyldig og ikke har gjort noe som er feil og som kan ha ført til at konflikten har oppstått.
Jeg kjenner til saker fra denne arbeidsplassen der jeg absolutt kan si med hånden på hjertet at den personen som kom i konflikt med ledelsen la opp løpet for dette helt på egenhånd. Tror det var mange som pustet lettet ut da denne personen ikke var på jobb lenger, for det er utrivelig for alle med en person som bare har skit å si om ledelsen og andre ansatte.

Anonym sa...

KJære Olga.

Har du lest hele bloggen? For da kan du se at det ikke handler om bare en person...utrolige kommentarer du kommer med. Skulle ikke tro at det er mennesker du jobber med.
Jeg vet om flere saker som har gått paralelt med hverandre. Jeg vet at det handler om økonomi...jeg vet mye, mens du vet lite viser det seg...EN PERSON:::hehe ja jeg må le.

anonym.

Anonym sa...

Jeg tror du må lese innlegget mitt litt bedre!
Jeg skriver IKKE at det er ett menneske dette handler om!
Jeg gir derimot ett eksempel fra denne arbeidsplassen.

Må bare si at jeg ikke helt forstår hva du mener når du skriver at en ikke skulle tro det er mennesker jeg jobber med??

Å du må vel le, det er helt greit for meg, jeg kan ikke vite mer enn det som står på bloggen så om du mener jeg vet så lite så er det ok, jeg kan ikke vite mer enn det jeg leser her, for jeg opplever som sagt ikke selv dette på arbeidsplassen min.

Anonym sa...

Til Olga Olsen

Du sier at du kjenner til "SAKER"
fra denne arbeidsplassen.
Og at du med " HÅNDEN PÅ HJERTET "
kan si at denne personen som kom i konflikt med ledelsen la opp løpet for dette på egenhånd.
Jeg må si at jeg blir forundret, forde når det er personalsaker eller andre ubehageligheter så blir det lagt lokk på av ledelsen ved Rovik.
Dvs.skal dysses ned ikke snakkes om,og så gjør ledelsen som det passer dem,enten det er rettferdig eller ikke!!
Og du Olga Olsen må jo sitte høyt oppe som vet så mye.!!
Den tillitsvalgte fra fagforbundet lekker så en "SIL"
Og ledelsen tier denne saken ihel i håp om at alt roer seg ned og forsvinner av seg selv.
Huff for en arbeidsplass!!!!

Anonym sa...

Bare for å ha klargjort det så sitter jeg ikke høyt oppe, jeg er en helt vanlig arbeidstaker. Og det lokket du snakker om kjenner jeg ikke til .Ledelsen har både informert om personalkonflikter og om denne siden her etc, så jeg opplever ikke at det blir lagt lokk på pg tiet ihjel.

Anonym sa...

Kjære, Olga Olsen

Du må egentlig være ganske blind som ikke ser hvordan dine kollegar har det der oppe?
og en annen ting, hvis du ikke visste dette, så er de riktig påtide og stille opp for kollegane dine,så godt at du fikk vite om denne siden! Har selv opplevd Rovik ledelsen. Ikke mangen posetive opplevelser, og har lagt opp til svært lite selv. Inoen tilfeller er det alltid 2parter til for og lage konflikt. Men når det gjelder Rovik er det ikke lett og være 2parter, så lenge DU ikke har NOEN ting man skulle sagt.

Anonym sa...

Jeg skjønner at det ikke er rom for egne meninger her. Sier vi noe som ikke er negativt om Rovik så blir vi uthengt og nærmest utskjelt.
Det kalles i hverfall ikke demokrati, men dere må jo for alt i verden mene hva dere vil.
Jeg prøvde bare å fortelle at ikke alle oppatter det samme som dere.

Men for alt i verden, bare kos dere videre i deres lille verden.

Admiral_Gullars sa...

Har noen skjellet deg ut?
Har noen sensurert det du skriver?

Hvor?
Hvem?

Her er det høyt under taket Olga Olsen.

En ukultur på en arbeidsplass medfører selvsagt ikke at *alle* ansatte er mobbet *hele* tiden.

Godt du har hatt det fint i Sandnes Kommune.

Anonym sa...

Tror du har kommet feil om du tror du kan komme på denne siden og tro og få støtte for at Rovik er en bra plass. Du har mangen mot argumenter mot deg her, sikker defor du tror det ikke er rom for dine meninger, og opplevelser.
Du blir ikke utskjelt. Du er vel en av "klanen" du også ..

Anonym sa...

Ja da venter vi forstsatt på at det skal skje noe i denne saken. Det begynner å bli en stund siden det ble lovet at dette skulle bli en veldig mediesak etc, og vi venter spent. Men regner med at det var mye skrik og lite handling siden det ikke skjer noe mer.

Admiral_Gullars sa...

Det kan jo, rent hypotetisk, tenkes at fagforeningene trengte det å få kostet av seg litt støv, etter å ha hatt en lang tidsperiode uten de større mobbesakene.

Rent hypotetisk kan det videre tenkes at tålmodighet er en dyd.

Forvaltningsloven for offentlige tjenestemenn er gyldig fortsatt, og *det* er slett ikke hypotetisk.

Admiral_Gringo sa...

Offentlig saksgang i Norge er ekstremt treig, ja, selv voldtektssaker får gjerne ikke sin endelige avgjørelse før ettpar år etter at forbrytelsen skjedde.

Følgelig må man alltid smøre seg med tolmodighet, for kverna maler svært langsomt, før rettferdigheten skjer fyldest.

7 store arbeidsrettsaker er på veg bare på Roviksheimen alene.

Det er altså all mulig grunn til å fortsatt advare mennesker imot å søke både faste stillinger og sommerjobber i Sandnes Kommune generelt, og på Roviksheimen spesielt.

Mobbing av arbeidsfolk i Sandnes Kommune har blitt forsøkt feid under teppet over flere år, helt opp til rådmannsnivå.

Her viser nettverkskameraderiet og semikorrupsjonen i kommunenorge seg i fra sin aller styggeste side.

Men tro endelig ikke at saken er over; den er nettopp begynt.
Tidspersektivet vi må ha i sånne saker er derimot alt annet enn tabloid.

Boikott imens vi venter Sandnes Kommune som arbeidsgiver, det er mitt råd.

Vis ingen nåde mot ondskapen.

Anonym sa...

xJa endelig noen så har skjønt det.I
Sandnes Kommune der er mobbing tillatt.
Håper Fagforbundet kan hjelpe i disse sakene,eller er de på ledelsen sin side.
Stå på å lykke til.

Anonym sa...

synes det denne bloggen som driver med mobbing jeg. rett og slett useriøst dette jeg har sittet og lest her.
kan vel ikke være voksne folk som driver med dette vel??
har jobbet i sandnes kommune i 13 år og har adri opplevd mobbing her! Synes det er en fin plass å jobbe.

Anonym sa...

Ja Ja så du synes at denne bloggen driver med mobbing ??
Hvilken drømmeverden lever du i ??
Klart at det fåregår mobbing på Rovik ,når så mange personer reiser seg på en arbeidsplass da må det jo være noe som skjer på den arbeidsplassen.
Det må jo være blt.annet dårlig ledelse,det har jeg selv erfart.
Omsorgslederen opplyste på et møte at "han var sjefen flere ganger."
Det har aldri vært tvil om hvem som er øverste leder på Rovik.
Så kjære anonym jeg vet at det fåregår mobbing flere saker til og med.
Men du er kansje av den sorten som danser etter ledelsens pipe og ikke har egene meninger.
De som har egne meninger blir mobbet ut eller forflyttet ,dette gjelder vanlig ansatte og mellomledere.

Anonym sa...

VGB-orginalinnlegget

Anonym sa...

Har selv jobbet på Rovik nå i 1år, å på min arbeidsplass har faktiskt lederen begynt å være mer med oss, hjelper til å viser god kommunikasjon med oss arbeidstakere. Hos oss er det faktiskt en arbeidstaker som er problemet, å dermed blir ingenting gjort, fordi denne arbeidstakeren lar ingenting gå inn, alt går bare ut igjen. Så noen ledere prøver faktiskt.

Anonym sa...

Piss meg i øret.!!!!!!!!!!!!!!!
Det er den verste dritten jeg har hørt så langt i år.

Anonym

Anonym sa...

Til anonym
Kjekt for deg at du har en leder så bryr seg.For det er mangelvare på Rovik blandt de andre lederene.
Det fåregår mobbing på et høyt plan ved Rovik "det er trynepolitikken som rår" Og dette finnes det dokumentasjon på.
Jeg med flere andre håper at sannheten kommer for en dag,og at den lederen som startet dette virkelig begynner å svette. Og at det finnes rettferdighet.
Og må stå til rette for alt hun har gjort mot flere ansatte.
Du må ha lykke til på Rovik for det kommer du til å trenge.
Rovik kommer ikke til å bli bedre før ledelsen er byttet ut med nye folk utenfra.En ledelse som er på bølgelengde og respekterer sine ansatte.
Jeg oppfordrer folk til ikke å søke jobb i Sandnes Kommune spesielt ved Rovik.


Anonym......

Anonym sa...

Er enig med deg .. Råder alle og ikke søke jobb på rovik.Både de øverste lederene og avd.ledere driver tryne poltikk der oppe.
Men det sies at sannheten kommer alltid frem for en dag!!
Dere som jobber der enda,må virkelig åpne øynene!!Bare et godt råd!

Anonym sa...

Og min erfaring er at de i sandnes kommuen er korrupte langt oppi systemet.De har det rykte på seg i mangen kommuner.

Anonym sa...

Anonym

Ja til og med Rådmannen vet at det fåregår mobbing og trakkasering ved Rovik Boas.Men han velger heller å lukke øynene og sikkert ørene også.
"Han gir heller ansatte sparken for å få vekk problemet."
Sånn jeg ser det så burde han heller kvitte seg med en soneleder ved Rovik, hun som står for det meste av mobbing mot ansatte.Og i den sammenhengen så burde jo resten av ledelsen der oppe vært byttet ut det er jeg enig i.
Stå på folkens!!!!

Anonym

Anonym sa...

Har jobbet på Rovik i noen år,og byttet arb plass.Er veldig gla for jeg fant denne bloggen,for da ser jeg jeg at jeg ikke er alene om og føle denne mobbingen på kroppen.Observerte mye annet,graverende ting som ble gjort mot annsatte.Endelig kan vi reise oss sammen og jammen gjøre noe!