mandag 7. september 2009

WATCHMEN (Zack Snyder 2009)



Filmen Watchmen har sin setting i 1985 og er bygget lojalt på tegneserien av samme navn.
Alt i alt må jeg si at jeg likte filmen svært godt, selv om dette ikke nødvendigvis betyr at jeg likte alle superheltene like godt; hvilket også er poenget: Hvem vokter vokterne?

Vi befinner oss i et alternativt 1985, der Richard Milhous Nixon regjerer med hard hånd.
Men mye er likevel med det samme; rivaliseringen med Sovjetunionen og frykten for atomkrigen er noe som folk på min alder kan relatere oss til.

På sett og vis er dette alternative USA et USA slik den ytre høire ving aller helst vil ha det.
Og slik ville det også blitt over there, dersom ingen hadde vært voksne nok til å yte dem innbitt motstand; som er noe å tenke på for dem som velger å legge seg på rygg istedet for å kjempe.

Av alle de rufsete slosskjempene likte jeg Rorschach best, han med flekken i ansiktet.
Han er en ærlig og strait vigilante, som ikke ber noen om unnskyldning for det han gjør.
Rorschach er grusom mot de grusomme, and thats that.
Han har også filmens aller beste kommentar, etter at de innsatte har mislykkes i å drepe ham i fengselet.
Doctor Manhattan likte jeg minst, for han minnet meg mye om Thomas Hylland Eriksen; en fjern og ansvarsløs sutrekopp.
Og Rorschach blir på sett og vis den som får filmens aller siste ord.

Les gjerne mer om handlingen her)))






Blogglisten

Ingen kommentarer: