torsdag 26. juni 2008

Høyre: Ett parti som Norge ikke lenger trenger?


Høyre er ett stort parti, men er ikke egentlig dette partiet bare Fremskrittspartiet i en mer dannet og påtatt kultivert innpakning?
Partiet Høyre, eller Høire som er navnet dette partiet kler så veldig mye bedre, er Norges absolutt mest unødvendige politiske parti pr. dags dato etter undertegnedes mening.
Jeg kunne begrunnet dette med lange og kjedelige avhandlinger vedrørende temaet, men skal i bloggingens sanne ånd fatte meg i korthet.

Høire behøves ikke lenger i Norge fordi Arbeiderpartiet utfører i praksis all den politikken som Høire prediker i teorien.
Og all den politikken som Høire gjennomfører når partiet er i regjeringsposisjon, blir videre prediket i teorien på en mer ærlig og likefrem måte av Fremskrittspartiet.
Fremskrittspartiet og Høire har markerte semantiske forskjeller, men deres politikk er tilnærmet identisk hva angår praktiske politiske vedtak som gjennomføres.
Høire gjorde under Bondevik II tilnærmet alt det som Fremskrittspartiet erklærte at de ville ha gjordt, og Frp ga denne regjeringen sin støtte fordi Frp var fornøyde med den.
Alt blir derfor mest ett spørsmål om hvilken stil man foretrekker, når valget mellom Høire og Frp skal gjøres.

Jeg klarer ikke å se at Høire er markert mer politisk liberale enn Frp, og det er da også grunnen til at jeg ikke ser mye annet enn semantiske forskjeller på de to partiene.
Jeg baserer meg selvsagt ikke på hva Høire sier i sitt program, som ganske riktig klinger noe mer liberalt enn partiprogrammet til Frp, men jeg tenker på den praksis som Bondevikregjeringene hadde; en praksis som tydelig lå tett opp til Frp-retorikken.

Jeg synes vi velgere i norsk politikk burde starte med å se mye nøyere på empiri og de praktiske politiske vedtakene som de forskjellige partiene våre gjør; og altså da i langt mindre grad enn nå henge oss opp i partienes retorikk.
Retorikken har langt på vei opphørt med å ha noe meningsinnhold i alle de partier som har sittet i regjeringsposisjon.

Jeg synes det ville vært fruktbart å skille mellom empiri og retorikk i politikken; hvilket da også selvsagt ikke bare gjelder partiet Høire, men alle de andre norske partier som vi har hatt i regjeringskontorene.

Høire har ikke lenger noen egen rolle å spille i norsk politikk, og velgerne i landet har forstått dette.
Det er derfor Høire sliter - Og det er ikke på grunn av Erna Solbergs kjolevalg.

Høiremænderne selv skjønner faktisk ikke dette ennå.
Og de vil nok aldri skjønne det heller.
Frp er det nye Høire nå.

Jeg tar det (nesten) for gitt at alle dere som leser denne bloggen tok`an hva det angår at dette er ment som en debatt om partiet Høires nytteverdi, og ikke en jussdebatt om hvorvidt Høire har retten til å eksistere.
Etthvert lovlig parti har selvsagt jussen på sin side, og har retten til å stille til valg i Norge.
Og vi andre har faktisk lov til å la være å stemme på dem, også selv om dette skulle medføre sensur i nettredaksjonene til Dagbladet og VG.

Jeg er skeptisk til påstanden om Høires stabiliserende effekt på Fremskrittspartiet.
Hvilken empiri underbygger den påstanden?
Er det ikke heller Fremskrittspartiet som har en brutaliserende og vulgariserende effekt på Høire?

Mange gjør ett vesen ut av at Kåre Willoch er blitt mer empatisk på sine gamle dager.
Men Kåre Willoch er den samme verdikonservative høiremanden som han alltid har vært.
Det er samfunnet rundt gamle Willoch som har forandret seg.
Overfladisk nyliberalisme har spist opp Høires sjel.

Lignende sammenhenger kan observeres i foreign affairs.
Diktaturene skulle dialogiseres til å bli demokratiske og ukorrupte.
Men har ikke heller diktaturene og korrupsjonen besmittet Norge?
Påvirkingen går begge veier, dessverre.

Uten det verdikonservative i bunnen blir Høire bare ett parti som driver verbal liksminke på Frp-politikken.
Same Shit - Men i dannede former og med skolert språk.

Personlig foretrekker jeg den ærlige og vulgære Frp-varianten.
Det er fordi jeg er svak for ærlighet, og respekterer det.

*¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯| ___.___ |¯¯¯|___¯/_

*__________| |______||__________|

*OO ?- OO¯¯¯¯OO - O¯¯¯¯O - OO°O°°

Dersom Høire igjen skal bli ett relevant politisk parti i Norge, så kan ikke Høire konkurrere med Fremskrittspartiet om å være det mest mulig populistiske parti på ytre høyre ving; nei da må tvert i mot den gamle kjempen gjenfinne sin verdikonservative sjel og stå for ansvarlighet også i politisk handling, ikke bare i retorikken.

En regjering som utgår i fra Høire + Frp vil etter min mening bli Høires store ulykke, da Frp vil dra sine samarbeidspartnere med seg ned i hengemyra.

Det er følgelig en selvsagt sak for alle samfunnsinteresserte og politisk bevisste mennesker i Norge å håpe på at Høire gjenfinner sin vante plass som ett verdikonservativt og liberalt alternativ til Fremskrittspartiet, men der finnes i skrivende stund ingen påtrengende grunn til begeistring i så måte.

Og forøvrig mener jeg at datalagringsdirektivet må ødelegges.

Nå håper jeg på en konstruktiv debatt.
Kan Høire rettferdiggjøre sin eksistens?

4 kommentarer:

Nemo sa...

Nei.

Nemo sa...

Og jeg kan legge til at så lenge de store partiene alle emulerer Frp, så trenger vi ikke politikk overhodet.

Admiral_Gringo sa...

Nei partier som fører til frepperi trengs faktisk ikke; til det har vi jo orginalen sjøl.

YO

Mer folkeavstemming perhaps?

Admiral_Gringo sa...

Husk også at alle i Norge som tjener under kr. 800 000,- i året ikke tjener på høiresamfunnet.

Ikke bit på høirekroken.