onsdag 22. august 2007

Believers (2007)

Ambulansesjåførene David og Vic rykker ut for å hjelpe en mor med barn som er oppdaget liggende bevisstløse. De to har rømt ifra en obskur og nyreligiøs dommedagsekt, og de to hjelperne ender opp hjelpetrengende selv. De kidnappes til sektens hule under jorda.

Filmen viser stor innsikt i hvordan moderne sekter opererer. Ett intenst psykologisk drama utspiller seg når de to kameratene prøver å bevare sin forstand under stort press. Sekten ønsker oppriktig å hjelpe de to til å forstå at selvmord er veien til frelse fra dommedag.

Filmen motstår fristelsen til å la Bruce Willis ordne opp og redde alle uskyldige parter. I denne filmen ville det blitt helt feil. Likevel kunne jeg tenke meg en annen slutt på filmen. Filmskaperens ønske om å skape en "tankefull" slutt på filmen tok vekk litt av budskapet om å stå imot slik galskap.

Undertegnede er usikker på om det finnes noe slikt som "viktige filmer" - men om det gjør det, så er denne filmen en sånn.
Trykket stemning i kjelleren...
Trykket stemning i kjelleren...

2 kommentarer:

Leopold Crackstein sa...

Hm. Den må jeg se om jeg får med meg.

Admiral_Gringo sa...

Litt irriterende slutt.
Men ellers fin.